Verpact stimuleert producenten om kritisch te kijken naar ontwerp plastic verpakkingen
Een goed begin is het halve werk, dat geldt ook voor de recycleketen voor verpakkingen. Een slim ontworpen plastic verpakking kan goed worden gerecycled tot grondstof voor nieuwe verpakkingen. Het ontwerp, de materiaalkeuze en de keuze voor de kleur maken een grote impact in de recycleketen.
Met de nieuwe campagne ‘Is jouw verpakking klaar voor morgen’ vragen Verpact en het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) onderdeel van Verpact, aandacht voor de recyclebaarheid van plastic verpakkingen en helpen zij producenten om de juiste verpakkingskeuzes te maken. Met de financiële beloning van Verpact is dat niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de portemonnee. En door nu de juiste keuzes te maken, zijn de verpakkingen klaar voor de (aanstaande) wet- en regelgeving.
Producenten zijn klaar voor verandering
Uit onderzoek van Verpact blijkt dat het beter recyclebaar maken van plastic verpakkingen een hot topic is. 80% van de bedrijven vindt het beter recyclebaar maken van plastic verpakkingen (zeer)belangrijk. Ook bij het ontwikkelen van nieuwe producten heeft het ontwerp van de plastic verpakking de aandacht. 89% van de ondervraagden zegt rekening te houden met de recyclebaarheid van de plastic verpakking bij de ontwikkeling van een nieuw product. Verpact en KIDV, onderdeel van Verpact, zorgen ervoor dat de producenten weten hoe ze ervoor staan met behulp van de KIDV Recyclecheck, bieden trainingen en ondersteunen actief bij het verder verduurzamen van plastic verpakkingen.
Hester Klein Lankhorst, bestuursvoorzitter van Verpact: “Het is goed om te zien dat de recyclebaarheid van verpakkingen zo top of mind is bij de bedrijven. Alleen als alle partijen in de keten stappen zetten, kunnen we komen tot een circulaire verpakkingsketen en dat begint bij het verpakkingsontwerp. Wij zijn graag aanjager in dat proces en bieden bedrijven de helpende hand.”
De campagne is gericht op de verpakkende bedrijven en bestaat uit een explainer video, nieuwsbrieven, social media posts en trainingen en tools van het KIDV.
Directe financiële beloning jaagt gebruik van goed recyclebare verpakkingen aan
Verpact stimuleert goed recyclebare plastic verpakkingen door deze financieel te belonen met tariefdifferentiatie. Door passende labels te gebruiken, te kiezen voor een mono-materiaal en kleurloos of wit plastic ontvangen de verpakkende bedrijven kortingen op het recycletarief dat zij betalen aan Verpact. De korting kan oplopen tot wel 60 cent per kilo. De korting die bedrijven ontvangen wanneer zij verpakkingen gebruiken van gerecycled plastic wordt vanaf 2025 verhoogd van 10 naar 20 eurocent per kilo.
Samen maken we het verschil
Met De Plastic Wijzer stelt Verpact heldere en ambitieuze doelen waardoor een omslag plaatsvindt naar circulair verpakken. “Door verpakkingen goed recyclebaar te maken, wordt een belangrijke stap gezet om de kringloop van verpakkingen verder te sluiten. Het is een belangrijk onderdeel van onze ambitie richting 100% fossielvrije en circulaire verpakkingen in 2050, zodat deze geen schade meer toebrengen aan mens en milieu”, aldus Hester Klein Lankhorst.
Klaar voor de toekomst
Met een goed recyclebare plastic verpakking zijn producenten bovendien voorbereid op de toekomstige Europese wetgeving, de Packaging and Packaging Waste Regulation (PPWR). Deze aanstaande wet heeft grote impact op nagenoeg alle producenten en importeurs van plastic verpakkingen en het ontwerp ervan: alle verpakkingen moeten per 2030 recyclebaar zijn. Zijn ze dat niet, dan mogen ze niet meer op de markt worden gebracht. Ook stelt de wet eisen aan het gebruik van recyclaat in plastic verpakkingen. Per 2030 gelden er minimale percentages voor bijna alle plastic verpakkingen.