Glas weggooien 2.jpeg

Reactie op verlenging AVV

Stichting Afvalfonds Verpakkingen is de uitvoeringsorganisatie voor de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid voor verpakkingen (UPV). De UPV houdt in dat producenten en importeurs bij wet verantwoordelijk zijn voor de inzameling en recycling van de verpakkingen die zij op de Nederlandse markt brengen.

Persbericht/-reactie
, 16 december 2022

Het Afvalfonds vervult de volgende wettelijke taken:

• Monitoren en rapporteren over de behaalde recyclingresultaten
  • Realiseren van de wettelijke hergebruik- en recycledoelstellingen voor verpakkingen (per materiaalsoort)
  • Activiteiten gericht op het terugdringen van zwerfafval (Nederland Schoon) en advies over het verduurzamen van verpakkingen (KIDV).

Het Afvalfonds zet zich samen met alle partijen in de recycleketen dagelijks in om de cirkel – van verpakking naar grondstof, naar nieuwe verpakking - verder te sluiten, omdat daarmee ook de kosten in de keten geminimaliseerd worden. Met het systeem van inzameling en recycling behoort Nederland, achter België, tot de koploper in Europese recyclingresultaten: in 2021 werd 80% van alle verpakkingen gerecycled. De verlenging van de AVV zorgt voor de continuïteit van het systeem.

Het NVC zegt in de zienswijze zo’n 500 bedrijven te vertegenwoordigen, waaronder een groot aantal producenten/importeurs. Voor dit gedeelte kan de NVC geen vertegenwoordiging doen, aangezien deze bedrijven de verlenging van de AVV al hebben ondertekend. Deze bedrijven zijn overigens ook betrokken bij de methodiek voor de totstandkoming van de tarieven. Het andere gedeelte van de bedrijven waar de NVC voor staat, heeft geen direct belang bij de AVV, want deze bedrijven hoeven geen afvalbeheerbijdrage aan het Afvalfonds te betalen.

Het Afvalfonds zorgt inmiddels al bijna 10 jaar voor de gescheiden inzameling van verpakkingsafval of nascheiding van restafval om verpakkingsafval te kunnen hergebruiken of recyclen, inclusief het bekostigen van de daartoe benodigde activiteiten van gemeenten en/of afvalbedrijven. Ook organiseert en bekostigt het Afvalfonds het statiegeldsysteem voor grote en kleine PET-flessen. Volgend jaar komen daar ook de uitvoering van de Single Use Plastics-richtlijn, inzameling en recycling van bedrijfsverpakkingen, de vergoeding van SUP-verpakkingen in het zwerfafval en de prullenbakken en statiegeld op blikjes bij. De kosten die uit deze wettelijke verplichting voortkomen worden vergoed vanuit de afvalbeheerbijdrage verpakkingen die de bedrijven betalen die verpakte producten in Nederland op de markt brengen.

De tarieven zijn openbaar en worden jaarlijks vastgesteld op basis van verwachte kosten. Aan de hand van ons forecasting-systeem maken wij jaarlijks een inschatting van de te verwachten ingezamelde tonnages per materiaalsoort, de te verwachten kosten en de te verwachten hoeveelheid verpakkingen die in Nederland op de markt wordt gebracht. Per materiaalsoort worden de kosten en opbrengsten geadministreerd. Eventuele tekorten of overschotten worden verrekend in het toekomstige tarief. Daarnaast hanteren we voor iedere materiaalsoort een vast bedrag aan algemene systeemkosten. Het Afvalfonds is een stichting, heeft geen winstoogmerk en is daarmee slechts bezig met het zo veel mogelijk sluiten van de keten.