Headerbeeld-Statiegeld-Nederland-1-juni_2_2.jpg

Reactie Afvalfonds op waarschuwing van toezichthouder ILT

Stichting Afvalfonds Verpakkingen heeft op vrijdag 8 september een officiële waarschuwing van toezichthouder ILT ontvangen. De ILT constateert dat het Afvalfonds niet heeft voldaan aan de wettelijke doelstelling om 90 procent van de plastic drankflessen in te zamelen.

De ILT is op de hoogte dat het Afvalfonds met een plan van aanpak bezig is om op korte termijn in Nederland tot hogere inzamelingspercentages te komen. Dit plan van aanpak, dat met verschillende andere partners in de afvalketen tot stand komt, zal tijdig met de ILT worden gedeeld. Dit voornemen is ook recent gedeeld in een goed, open gesprek met verantwoordelijk staatssecretaris Heijnen van IenW.

Persbericht/-reactie
, 8 september 2023

Het Afvalfonds streeft als regisseur van de afvalketen naar een volledige inzameling van zowel flesjes als blikjes. Dat is niet alleen gunstig voor het milieu, maar ook essentieel voor het behoud van kostbare grondstoffen. Dit is een gezamenlijke maatschappelijke uitdaging waarbij de samenwerking van verschillende partijen cruciaal is, van zowel gemeenten, het bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties en natuurlijk de consument.

De verbeterplannen richten zich dan ook nadrukkelijk op gedragsverandering van de consument. Gedrag veranderen kost nu eenmaal tijd en vergt een grondige analyse voor mogelijke verbeteringen.

Al onze aandacht gaat uit naar het bereiken van de inzameldoelstelling van 90%. Het Afvalfonds constateert dat 95% nu bij supermarkten wordt ingeleverd, terwijl een groot deel buitenshuis wordt geconsumeerd; dit betekent dat we inzameling buitenshuis moeten verhogen. We zullen het de consument nóg makkelijker moeten maken, zeker op locaties waar regelmatig veel mensen samenkomen. Daarom zijn we in nauw gesprek met vliegvelden en stations. Uiteraard houden we u hierover op de hoogte.