Passagiers leveren blikje in bij statiegeldmachine Rotterdam The Hague Airport

Passagier kan statiegeldflesjes en -blikjes nu ook inleveren bij innamemachine op luchthaven

Geld terug of donatie aan Stichting Jarige Job bij innamemachine op Rotterdam The Hague Airport

Rotterdam, 3 oktober 2023 – Passagiers kunnen nu ook op Rotterdam The Hague Airport hun lege statiegeldflesje of -blikje inleveren via een innamemachine. Wie dat doet, krijgt het statiegeld meteen terug via Tikkie of doneert het aan Stichting Jarige Job. De innamemachine is een toevoeging op de reeds aanwezige donatiebakken op de luchthaven. Met de nieuwe innamemachine wil de luchthaven voorkomen dat plastic flesjes en blikjes in het restafval terecht komen.

Persbericht/-reactie
, 3 oktober 2023

Op dit moment telt Nederland meer dan 28.000 innamepunten, waaronder supermarkten, tankstations en NS-stations. Ondertussen wordt hard gewerkt aan verdere uitbreiding van innamepunten op andere locaties. Bij verschillende scholen, pretparken en tuincentra kunnen sinds kort ook plastic flesjes en blikjes worden ingeleverd.

“Locaties waar veel consumenten samen komen hebben hierbij prioriteit”, aldus Hester Klein Lankhorst van Stichting Afvalfonds Verpakkingen. “Een luchthaven is ook zo’n drukbezochte plek. We zijn dan ook blij dat Rotterdam The Hague Airport nu ook statiegeldflesjes en -blikjes inneemt via een innamemachine. Want hoe meer innamepunten er zijn, hoe meer flesjes en blikjes we kunnen recyclen. Zo kunnen we er nieuwe verpakkingen van maken. Ik hoop van harte dat andere drukbezochte locaties het voorbeeld van Rotterdam The Hague Airport snel volgen. Want een brede, landelijke samenwerking is essentieel om het consumenten echt makkelijk te maken om lege statiegeldflesjes en -blikjes in te leveren en te bouwen aan een circulaire economie.”

Rotterdam The Hague Airport ontvangt jaarlijks zo'n 2 miljoen passagiers, waarvan een deel ervoor kiest om een (statiegeld)flesje of blikje drinken te kopen. De luchthaven streeft ernaar de terugname van deze flesjes en blikjes zo gemakkelijk en duurzaam mogelijk te maken voor de passagiers. "Ons streven is om voor 2030 volledig afvalvrij te zijn op onze luchthaven", verklaart Wilma van Dijk, directeur van Rotterdam The Hague Airport. "Naast de succesvolle donatiebakken die we momenteel al inzetten, is de introductie van de innamemachine een belangrijke stap in het recycleproces.”

Tikkie of doneren aan goed doel

Op Rotterdam The Hague Airport kunnen passagiers zelf kiezen of ze het statiegeld via een tikkie op hun rekening laten storten óf doneren aan het goede doel Stichting Jarige Job. Deze stichting zet zich in voor meer dan 100.000 kinderen die hun verjaardag niet kunnen vieren, omdat er thuis geen geld voor is. Wilma van Dijk benadrukt dat het geweldig is dat het innamepunt niet alleen het recyclen van afval stimuleert, maar ook extra steun kunnen biedt aan Stichting Jarige Job: “We werken al jaren samen met deze stichting en met de donaties van het statiegeld kunnen er nog meer kinderen een verjaardagsbox ontvangen. Deze box bevat alles wat nodig is voor een echte verjaardag, zowel thuis als op school.”