Helene van Zutphen leidt afdeling Innovatie en Informatie
'Er is noodzaak, de tijd van experimenteren is voorbij’
Helene van Zutphen was tien jaar lang directeur van Nederland Schoon, de uitvoeringsorganisatie die vooral gericht is op het terugdringen van zwerfafval. Nu gaat ze een nieuwe uitdaging aan. Ze is sinds vorige maand directeur Innovatie en Informatie bij het Afvalfonds Verpakkingen. Hoe ziet zij die nieuwe rol? ‘Onze achterban heeft ons duidelijk de opdracht gegeven om meer regie te nemen in de recycleketen. Bij die nieuwe positie hoort een andere opstelling. We treden meer naar buiten. Hester (Klein Lankhorst) brengt ons verhaal het land in. Dat is echt een verandering ten opzichte van een paar jaar geleden. Zo stond ze onlangs met ons verhaal in het FD en zat ze bij BNR.’
Verbindingen leggen
De praktische houding wordt langzaam ingeruild voor een meer prominente aanwezigheid. En dat is nodig, want ondanks de goede resultaten op het gebied van inzameling en recycling van verpakkingen, is er ook nog een wereld te winnen, vooral in de plasticketen. ‘Het Afvalfonds zal via de afdeling Innovatie en Informatie niet alleen meer verbindingen gaan leggen tussen partijen om innovaties aan te jagen maar ook meer regie pakken’, zegt Helene van Zutphen. ‘En dit doen we uiteraard samen met onze uitvoeringsorganisaties, het KIDV, Nedvang B.V., Statiegeld Nederland en mijn oude club Nederland Schoon. We zijn één club met verschillende disciplines. Wat ik zelf nu extra interessant vind aan innovatie, is dat er direct resultaat moet zijn. Er is noodzaak. De tijd van experimenteren is voorbij.’
Druk bezig
De afdeling Innovatie en Informatie houdt zich bezig met innovaties en met communicatie. Ook juridische zaken en HRM vallen onder de afdeling. ‘Hoewel het de eerste weken nog een beetje zoeken was, krijg ik steeds meer zicht op alle projecten die al opgestart zijn. ‘We hebben bijvoorbeeld een project lopen op chemisch recyclen. Een superinnovatie, als aanvulling op mechanisch recyclen. In een ander project kijken we naar ontwikkelingen op het gebied van flexibels, zoals de plastic folies. Die kunnen nu nog slecht gerecycled worden. We brengen dan producenten en importeurs samen met sorteerders en recyclers om de heikele punten in de keten te onderzoeken.’
Signalen oppikken
‘We pikken signalen op uit de hele keten en zetten die in gang. We hangen boven de partijen. Nog een voorbeeld? Albert Heijn heeft nu een fruitbakje waarin gerecycled materiaal is toegepast. Fantastisch natuurlijk, maar hoe zorgen we ervoor dat er genoeg gerecycled materiaal op de markt komt, zodat Albert Heijn in al zijn fruitbakjes gerecycled materiaal kan toevoegen. En nog beter, alle andere supermarkten ook. Daarvoor is regie en samenwerking nodig, verbinding van partijen.’ Niet alle activiteiten van haar nieuwe afdeling worden echter gestuurd door signalen uit de markt. ‘Nee, we hebben ook te maken met wetgeving en juridische zaken. Zo is er bijvoorbeeld ook iemand bezig met de implementatie van de single use plastics richtlijn en het statiegeld op blik.’
Stip aan de horizon
De mensen aan de informatiekant gaan vooral over het voetlicht brengen hoe het Afvalfonds haar regierol over de hele keten heen in wil vullen. ‘Er ligt een taak steeds beter uit te leggen waar we mee bezig zijn. Om onze successen en leerpunten te verkondigen. Zowel naar buiten toe, als ook intern binnen de Afvalbeheersstructuur (Afvalfonds, KIDV, Nederland Schoon, Statiegeld Nederland en Nedvang B.V. samen). Waar gaan we naartoe en hoe kan iedereen bijdragen? Ik hoop dat we onze stip aan de horizon steeds breder bekend kunnen maken. Vanuit Nederland Schoon weet ik hoe belangrijk communicatie is om mensen in beweging te krijgen.’
Slagkracht
Is de overstap van zo’n campagne gedreven organisatie naar het Afvalfonds niet heel groot? ‘Wat voor mij belangrijk is, is dat mijn werk maatschappelijke relevantie heeft en een publiek-private kant heeft. Mensen de goede kant op in beweging krijgen, daar krijg ik energie van. Met de koersverandering van het Afvalfonds en de slagkracht die de organisatie heeft, past het bij me.’